loading...
تیم ربوکاپ پایگاه شهید رجایی شهر دانسفهان

انواع ربات ها

رباتهای امروزی که شامل قطعات الکترونیکی و مکانیکی هستند در ابتدا به صورت بازوهای مکانیکی برای جابجایی قطعات و یا کارهای ساده و تکراری که موجب خستگی و عدم تمرکز کارگر و افت بازده می شوند بوجود آمدند.

این گونه رباتها جابجاگر (manipulator) نام دارند . جابجاگرها معمولا در نقطه ثابت و در فضای کاملا کنترل شده در کارخانه نصب می شوند و به غیر از وظیفه ای که به خاطر آن طراحی شده اند قادر به انجام کار دیگری نیستند . این وظیفه می تواند در حد بسته بندی تولیدات , کنترل کیفیت و جدا کردن تولیدات بی کیفیت , و یا کارهای پیچیده تری همچون جوشکاری و رنگزنی با دقت بالا باشد .

نوع دیگر رباتها که امروزه مورد توجه بیشتری است رباتهای متحرک هستند که مانند رباتهای جابجا کننده در محیط ثابت و شرایط کنترل شده کار نمی کنند . بلکه همانند موجودات زنده در دنیای واقعی و با شرایط واقعی زندگی میکنند و سیر اتفاقاتی که ربات باید با انها روبرو شود از قبل مشخص نیست . در این نوع ربات هاست که تکنیک های هوش مصنوعی باید در کنترلر ربات (مغز ربات) به کار گرفته شود .

رباتهای متحرک به دسته های زیر تقسیم بندی میشوند :

1 : رباتهای چرخ دار

با انواع چرخ عادی

و یا شنی تانک

و با پیکربندی های مختلف یک, دو یا چند قسمتی

انواع ربات ها

2 : رباتهای پادار مثل سگ اسباب بازی AIBO ساخت سونی یا ربات ASIMO ساخت شرکت هوندا

انواع ربات ها

3 : رباتهای پرنده

انواع ربات ها

4 : رباتهای چند گانه ( هایبرید ) که ترکیبی از رباتهای بالا یا ترکیب با جابجاگرها هستند .

انواع ربات ها

و . ..

انواع روبات ها

از هرکه بپرسید روبات چیست می گوید چیزی شبیه انسان است. جالب است که ساخت روباتی که شبیه انسان باشد بسیار سخت است. مدل برداری از یک انسان برای ساخت روبات معمولا کاری بیهوده است. یک روبات باید طوری طراحی شود که براي انجام وظایف خود مناسب باشد. بستگی به وظیفه ای براي آن ساخته شده است یک روبات مي تواند بزرگ، کوچک، متحرک یا متصل به زمین باشد. هر وظیفه ای کیفیت، فرم و عملکرد متفاوتی را برای طراحی یک روبات می طلبد.

روبات های متحرك

این روبات ها متحرک هستند و معمولا برای كار هاي تحقیقاتي و اكتشاف بکار می روند. یک مثال بارز،کاوشگر مریخ است که مشخصا برای حرکت بر سطح مریخ طراحی شده است. این روبات ها برای کمک به کسانی که زیر آوار مانده اند هم بسیار مناسب هستند و همینطور برای مکان هایی که انسان نمی تواند برود و رفتن به آنها برایش خطرناک است.

روبات مريخ پيما ساخت ناسا

کاوشگر مریخ

روبات های متحرك دو گروه هستند:

روبات های غلتنده: چرخ هایی برای حرکت به اطراف دارند. اینها روبات هایی هستند که سریع و آسان در اطراف جستجو می کنند. هرچند تنها برای زمین های هموار مناسب هستند و زمین های صخره ای برایشان دردسر ساز است.

روبات های راه رونده: روبات های پادار معمولا زمانی بکار می روند که زمین صخره ای باشد یا وارد شدن با چرخ سخت باشد. اینها برای حفظ تعادل مشکل دارند و برای همین معمولا 4 یا 6 پا دارند که زمانیکه حتی یک یا چند پا را برداشته باشند بازهم بتوانند تعادل خود را حفظ كنند. طراحي این روبات ها بر اساس حشرات و خرچنگ خاردار انجام گرفته است.

روبات های ساکن

روبات ها تنها برای اكتشاف كرات یا تقلید از موجودات زنده ساخته نمي شوند. بیشتر آنها وظایفی تکراری را بدون حتی یک اینچ حرکت انجام می دهند و در صنعت بکار میروند. خصوصا کارهای تکراری و کسل کننده برای روبات ها مناسب هستند چون هرگز خسته نمی شوند و وظیفه شان را روز و شب بدون شاکی شدن انجام می دهند. در مواردی که وظایف آنها تغيير يابد آنها را دوباره برای انجام کارهای جديد برنامه ریزی می کنند.

روبات های خودکار

این روبات ها خود پشتیبان و به عبارت دیگر کامل هستند و به نوعی متکی بر مغز خودشان هستند. این روبات ها برنامه ای را اجرا میکنند که به آنها فرصت انتخاب عملی برای انجام را بسته به محیطشان می دهد. این روبات ها گاهی رفتار جدیدی هم می آموزند. آنها با يك کار کوتاه تكراري و ساده شروع کرده و این روتین را در اجرای وظایفشان به طور موفق تری بکار می برند. زمانی که رفتارشان شکل گرفت، موفق ترین روتینشان تکرار می شود. می توانند حرکت و دوری از موانع سر راه را بیاموزند. مثلاً به روبات شش پایی فکر کنید که ابتدا تصادفی حرکت می کند اما بعد از مدتی برنامه اش را تصحیح کرده و با الگویی که او را قادر به تردد در بهترين مسير می کند حرکت میکند.

روبات های کنترلی

یک روبات خودکار باوجود اينكه خودکار است چندان باهوش و زرنگ نیست. ظرفیت حافظه و مغزش معمولا محدود است. یک روبات خودکار از این لحاظ قابل قیاس با حشرات است. در مواردی که نیاز است روبات وظایف پیچیده تر و مشخص نشده ای را انجام دهد، روبات خودکار گزینه ی مناسبی نیست.

بهترین گزینه برای وظایف پیچیده همچنان انسان و نیروی مغز واقعیست. یک فرد می تواند روبات را با ریموت کنترل هدایت کند و کارهای سخت و خطرناک را بدون حضور در مکانش، انجام دهد. برای خنثی سازی بمب بهتر است یک روبات به منطقه ی خطرناک فرستاده شود.

روبات کنترلی ناسا برای کاوش آتشفشان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 105
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 142
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 232
  • بازدید ماه : 232
  • بازدید سال : 954
  • بازدید کلی : 24,536